HelloPride 🏳️‍🌈 27 juli 2021

door Leen Achter de schermen

Zoals we onze grenzeloze liefde voor wereldkeukens met unieke smaken en ingrediënten in onze recepten vieren, zo willen we dat ook doen onder collega’s. Want ook op de werkvloer is diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit belangrijk, het hele jaar door. Daar vertellen we je graag meer over! 

Wist je dat we 23 verschillende nationaliteiten hebben in ons kantoor in Amsterdam? Bij HelloFresh werken we hard aan een recruitmentproces waarbij inclusie centraal staat. Zo krijgen alle recruiters een training om (onbewuste) vooroordelen te voorkomen en binnen onze zoektocht naar nieuw talent wordt iedereen op dezelfde manier beoordeeld. Het maakt voor ons dus niet uit of jij een foto toevoegt aan je CV, welke achtergrond je hebt of vanuit welk land – of werelddeel – je solliciteert. Want of je nu als (toekomstig) werknemer, klant of op een andere manier bij HelloFresh betrokken bent, we willen elk talent met open armen ontvangen. 

Er valt nog veel meer te vertellen en ook te verbeteren, daarover spraken we met Lydi, CMO van HelloFresh Benelux: “Voor mij is diversiteit en inclusie heel erg belangrijk. Iedereen moet tot zijn recht kunnen komen, ongeacht leeftijd, levensfase, geslacht, geaardheid of herkomst. Daarnaast moet iedereen worden gerespecteerd, juist omdat verschillen in opvattingen en werkstijlen ons als bedrijf beter maken. Het gaat over samenwerken, juist met al onze verschillen, en elkaar met een open mind versterken.”

Hoe ervaar jij dit binnen HelloFresh?

Lydi: HelloFresh heeft, zoals ik het zie, de afgelopen jaren een team opgebouwd van mensen die erg openstaan voor verandering: optimistisch, empathisch, intuïtief, vooruitstrevend en inspirerend. En hoewel we nog steeds werken aan het volledig benutten van de diversiteit binnen HelloFresh en altijd de inclusie verbeteren, ben ik trots op ons team en de continue inspanningen om dit te bereiken.

Hoe zie jij je rol binnen HelloFresh om bij te dragen aan een meer diverse en inclusieve werkplek?

Lydi: Ik geloof dat het belangrijkste wat je kunt doen, is zelf het goede voorbeeld geven. Geïnteresseerd zijn, verhalen horen, en open staan voor de goede ideeën die vanuit de teams komen om verder te verbeteren. Een organisatie die werkt aan omarmen van diversiteit en creëren van maximale inclusiviteit is simpelweg een leukere organisatie om voor en mee te werken. Dit betekent niet dat we perfect zijn, zeker niet, maar we zetten ons als organisatie actief in om te blijven leren en groeien op het vlak van diversiteit & inclusiviteit. 

Ard-Jan van het People Team en Louk en Nick van het Growth Marketing Team hebben samen een Diversiteits & Inclusie projectgroep opgestart binnen HelloFresh. Ook met hen gingen we in gesprek:

Hello Ard-Jan, Nick, Louk, we vliegen er meteen in. Wat betekent diversiteit en inclusie voor jullie?

Louk: Voor mij betekent dit dat ik me veilig kan voelen op de werkvloer, mezelf kan zijn in een omgeving waar niemand me buitensluit en ik beoordeeld word op mijn kwaliteiten. 

Nick: Dat geldt voor mij eigenlijk ook. Een gelijke behandeling, gelijke kansen en jezelf niet tegengehouden voelen om te zijn wie je bent op het werk.

Ard-Jan: Ja, daar sluit ik me bij aan. Een diverse en inclusieve werkplek voor mij is open en veilig, een plek waar ik kan dragen wat ik wil (bijvoorbeeld nagellak) zonder dat iemand ervan opkijkt. Als we over diversiteit spreken, dan betekent dat voor mij actief werken naar een diverse samenstelling van teams en samen vooropgestelde doelen behalen. Onderzoek toont namelijk aan dat diverse teams betere resultaten behalen.

En hoe ervaren jullie dit binnen HelloFresh?

Louk: Zowel in mijn vorig team, het Customer Service Team, als nu in het Growth Marketing Team op het  hoofdkantoor heb ik nooit problemen gehad om mezelf te zijn. Ik heb me altijd geaccepteerd gevoeld.

Nick: Ik voel me beter bij HelloFresh dan bij andere bedrijven waarvoor ik gewerkt heb. Dankzij de informele sfeer ken je elkaar beter en vind ik meer steun bij collega’s – we kunnen zo sneller over onze ervaringen praten.

Ard-Jan: Dat herken ik inderdaad ook, ik heb me nog nooit buitengesloten gevoeld. Er is binnen HelloFresh ruimte voor diversiteit en inclusie, hoewel we hier naar mijn idee nog meer aandacht kunnen  aan besteden. Ik hoorde van een bedrijf waar bijvoorbeeld een hele portal ter beschikking is met uitgebreide informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen, zoals de Black Lives Matter-beweging en genderidentiteit.

Hoe ziet diversiteit en inclusie eruit binnen HelloFresh?

Ard-Jan: We tekenden begin dit jaar een charter bij Diversiteit in Bedrijf, een organisatie die zich richt op het bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer. Ze ondersteunen bedrijven bij het opzetten, uitvoeren en opvolgen van diversiteitsplannen. Momenteel werken we intern aan een Diversiteits- & Inclusiebeleid waarmee we het hele jaar door onder onze eigen werknemers meer bewustwording willen creëren en plannen hiervoor ook een training. Daarnaast verzamelen we meer input van alle werknemers op het gebied van diversiteit en inclusie door middel van brainstorms en surveys, en binnenkort staat er een training Inclusieve Communicatie op het programma. En uiteraard vieren we de Pride-week via onze bezorgbusjes en in de boxen.

Tot slot: wat doen jullie tijdens de Pride-week?

Ard-Jan: Veel evenementen zijn geannuleerd door de maatregelen, maar er zijn genoeg kleinschalige evenementen (met voldoende afstand) waaraan ik ga deelnemen. 

Louk: Ook de botenparade gaat dit jaar helaas niet door dus hebben we met wat vrienden een boot gehuurd om te varen over de Amsterdamse grachten 🚤

Dat klinkt leuk, veel plezier!

Vorig artikel
4 x recepten voor een zomerse brunch ☀️ 4 x recepten voor een zomerse brunch ☀️
Volgend artikel
4x mediterrane borrelhapjes 4x mediterrane borrelhapjes

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *