Gemakkelijke en gezonde hapjes 19 november 2015

door Frederieke In de keuken

Gezonde hapjes - HelloFresh

Het bedenken van gemakkelijke en gezonde hapjes is misschien niet zo eenvoudig als het klinkt. Als je denkt aan hapjes kom je toch al snel uit op bitterballen, Franse kaasjes en brood met dips; heel erg lekker maar niet perse gezond. Omdat wij geloven dat de combinatie van gemak en gezond mogelijk is op hapjesgebied, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Zelfgekruide nootjes

Een handje nootjes is altijd een goed idee, maar veel lekkerder wordt het als je er zelf kruiden aan toevoegt. Kies tijdens het boodschappen doen voor ongebrande, ongezouten noten. Zo heb je nog alle keus als je er thuis iets mee wilt doen. Verhit voor spicy nootjes wat kokos- of andere plantaardige olie in een koekenpan en voeg wat gedroogde chilivlokken en zeezout toe. Rooster een paar minuten tot het lekker begint te ruiken en laat goed afkoelen voor je aanvalt.

Bruschetta

Een Italiaanse klassieker is bruschetta: geroosterde plakjes brood. En gemaakt is van volkoren brood, is dat echt een gezond hapje te noemen. Wrijf de plakjes in met een knoflookteentje en besprenkel met olijfolie voor je ze 10 minuten in de oven bakt. De keuze in beleg is vervolgens eindeloos. Een selectie: tomaat, knoflook, basilicum en Parmaham, vijg en mozzarella, witte bonen gepureerd met knoflook en harissa of ricotta en tuinerwten met zout, peper en olijfolie of gebakken paddenstoelen.

Edamame boontjes

Edamame, oftewel sojaboontjes, zijn een perfecte gezonde snack. Je kunt ze bij de toko kopen. Het enige dat je er mee hoeft te doen is kort koken, of stomen, en besprenkelen met zeezout. De boontjes kun je gemakkelijk uit de schil eten.

Rauwe groenten met hummus

Hummus is heel gemakkelijk te maken. Heb je geen tijd om het zelf te maken? Je kunt het ook kant en klaar in de supermarkt kopen. Voor een feestje is het leuk om een beetje hummus in een glaasje te doen en daar in repen gesneden groenten op te zetten. Wil je zelf hummus maken? Een blik kikkererwten met wat tahin, een teentje knoflook, zout, peper, citroensap en wat olie is genoeg. Even pureren met een scheutje water en je hebt zelfgemaakte hummus.

Gemakkelijke en gezonde hapjes

Capresespiesjes

De combinatie van tomaat, mozzarella en basilicum is niet voor niets een klassieker. Wil je deze caprice als hapje serveren? Spiesjes zijn de oplossing. Begin met een (half of heel) cherrytomaatje, vervolgens een stukje mozzarella en dan een paar blaadjes basilicum. Eindig met weer een tomaatje. Voilá: een gemakkelijk en licht hapje. Er zijn ook kleine bolletjes mozzarella te koop; dat is helemaal makkelijk.

Maak jij altijd een hapje dat gezond én gemakkelijk is? Deel het met ons en andere HelloFreshers in de comments!

Vorig artikel
Voor de kids: Sinterklaaskleurplaat Voor de kids: Sinterklaaskleurplaat
Volgend artikel
Tips: lekker eten tijdens een verhuizing Tips: lekker eten tijdens een verhuizing

Gerelateerde artikelen

1 reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.