Wat zijn (on)gezonde vetten? 29 januari 2018

door Kaylee Hartog Tips en Tricks

Vaak hoor je dat vetten per definitie ongezond zijn en dat je deze het beste kunt vermijden. Toch zit de vork anders in de steel. Wij vertellen je hier alles over (on)gezonde vetten!

Vetten zijn essentieel voor je lichaam. Ze leveren energie, vormen een belangrijke bron van vitamines en zijn belangrijke bouwstenen voor je cellen. Een teveel aan slechte vetten kan daarentegen wel schadelijk zijn voor je gezondheid. Daarom zetten wij hier de verschillende soorten vetzuren op een rij, zo weet je precies welke je wel kunt nemen en welke je beter links kunt laten liggen.

goede vetten

Verzadigde ‘ongezonde’ vetzuren

Verzadigde vetzuren zitten vooral in producten van dierlijke oorsprong. Denk hierbij aan volle melk, room, kaas en vet vlees. Het is verstandig om het gebruik van deze producten te beperken of deze te vervangen door producten met meer onverzadigde vetten, zo verlaag je de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, overgewicht en andere gezondheidsproblemen.

Onverzadigde ‘gezonde’ vetzuren

Onverzadigde vetzuren zijn beter voor je dan producten met veel verzadigde vetzuren. Regelmatige en gelijkmatige consumptie van deze vetten helpen het LDL-cholesterol van je bloed te verlagen waardoor de kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind, daarnaast stabiliseren ze je suikerspiegel. De meest bekende onverzadigde vetzuren zijn omega 3, 6 en 9. In tegenstelling tot verzadigde vetzuren zijn deze vaak vloeibaar van aard, denk hierbij onder andere aan olijfolie en margarine, maar ook noten, avocado en vette vissoorten bevatten veel onverzadigde vetten.

Transvetten

Transvetten zijn een type onverzadigde vetzuren, maar allesbehalve goed voor je. Dit heeft te maken met de structuur van transvet, deze is moeilijk verwerkbaar voor je lichaam, daarom kun je de inname hiervan beter tot een minimum beperken. Transvetten komen van nature in bepaalde producten voor en ontstaan daarnaast bij het industrieel (gedeeltelijk) harden van vetten. Dit harder maken gebeurt om de houdbaarheid van een bepaald product te vergroten of om een stevige structuur te creΓ«ren, zoals bij harde margarine. Daarnaast vind je transvetten onder andere in gebak, koek en snoep.

Om je te helpen bij het maken van verantwoorde keuzes vind je hieronder een overzicht van allerlei onverzadigde vetzuren; verantwoord genieten!

Nieuwsgierig naar hoeveel gezonde vetten jij eigenlijk binnenkrijgt? Op onze receptkaarten staan de vetten apart weergegeven.

Vorig artikel
Het bedenken van Quick & Easy-recepten Het bedenken van Quick & Easy-recepten
Volgend artikel
Appel-banaanpannenkoeken: onze favoriet Appel-banaanpannenkoeken: onze favoriet

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *